تاریخچه پیراهن مردانه

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1401/12/1
320
+ 2 | - 0

تاریخچه پیراهن مردانه

چگونه لباس به وجود آمد؟

   با بررسی تاریخ پیراهن مردانه از ابتدا می‌توانیم همه نوآوری‌ها و ایده‌های جدیدی که بشر برای هرچه راحتی بیشتر این کالا کرده است ببینیم. تلاشی که همواره سعی داشته زیبایی را با راحتی ترکیب کند تا به کالایی برتر برای پوشیدن برسد.

سایت آریا تیلر در این مقاله به بررسی کامل چگونه به وجود آمدن پیراهن مردانه می‌پردازد.

  انسان اولیه پوست حیوانات و برگ درختان را می‌پوشید و رشته‌هایی از سنگ‌ها و مهره‌ها به گردن خود می‌انداخت. برای بشر اولیه، لباس همچنین خاصیت جادویی داشت و با پیچیدن خود در داخل یک پوست خاص سعی داشت خود را از ارواح شیطانی حفظ کند. در طی دوران یخبندان، افراد برای گرم نگه داشتن خود، پوست حیوانات را می‌پوشیدند.

  ابتدا پوست خام بریده شده و سپس سوراخ‌هایی در داخل پوست ایجاد می‌شد. قطعاتی از چرم یا روده حیوانات، از میان سوراخ‌ها کشیده شده و قطعات پوست را به یکدیگر می‌بست و جامه را روی بدن نگه می‌داشت.

  در بررسی تاریخ پیراهن مردانه از ابتدا اختراع سوزن را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ این صنعت دانست، در ادامه بررسی اختراع سوزن و تاثیر آن در چگونه به وجود آمدن پیراهن مردانه را بررسی می‌کنیم.

  حدود 4000 تا 5000 سال پیش، سوزن اختراع شد و به عنوان وسیله‌ای کلیدی در تهیه لباس استفاده شد. بعد‌ها بشر یاد گرفت که چگونه پشم و موی حیوانات را تابیده و به صورت رشته های بلند در‌آورد. مصریان الیاف سبک پنبه و کتان را که در دره نیل پروش می‌یافتند، مورد استفاده قرار می‌دادند. سایر مردم باستان، پشم را به صورت نخ تابیده درآورده و برای لباس‌ها و جامه‌های بلند از آن استفاده می‌کردند.

  در آب و هوای سرد‌تر، لباس‌ها تمام بدن را می‌پوشاندند و به عنوان حفاظی در برابر عوامل طبیعی بودند. به واسطه سردی هوا، لباس‌هایی که در این منطقه استفاده می‌شدند، ضخیم‌تر و پوشیده‌تر بودند، بنابراین شلوار، بلوز بلند، و خرقه گرم و محافظ از این مناطق منشا گرفت.

  لباس طبقات پایین‌تر گشادتر و برای کار کردن راحت‌تر بود. مردم ثروتمند، علاقه داشتند لباس‌هایی را بپوشند که بتوانند به دیگران فخر بفروشند.

چگونه مردم در زمان‌های قدیم خیاطی می‌کردند؟

  دوزندگی، عمل اتصال تکه‌ای از یک پارچه به تکه‌ای دیگر به وسیله بخیه زدن با سوزن و نخ می‌باشد. در حال حاضر این عمل موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد. ولی این عمل، در حقیقت یکی از پیشرفت‌های بشر بوده است.

  قبل از رواج سوزن، مردم با پیچیدن پوست حیوانات به دور بدن خود را می‌پوشاندند. ولی با پیشرفت تمدن، بشر نیاز به دوختن پارچه‌ها به یکدیگر را احساس کرد و بنابراین سوزن از همان بدو قدیمی‌ترین تمدن‌ها ایجاد شد. سوزن‌های اولیه‌ای که کشف شده‌اند از استخوان پرندگان، ماهی و برنز ساخته شده بودند.

  در مصر باستان، نه تنها سوزن و نخ وجود داشته، بلکه قادر به نقش اندازی نیز بوده‌اند و بیش از سه هزار سال پیش هندوها در هند یاد گرفته بودند که چگونه آنچه را که ما امروز لباس دوخته می‌نامیم، بریده و جور کرده و بدوزند. در طی قرون وسطی لباس‌ها خیلی ساده بودند و به وسیله بانوی خانه و خدمتکارانش تهیه می‌شدند. بعد‌ها وقتی پوشیدن جنبه تجمل پیدا کرد، لازم بود از بخیه‌های محکم‌تر، ظریف‌تر و بیشتری استفاده شود، زیرا لباس‌ها باید به دقت متناسب بدن باشند. البته عمل دوزندگی کاملا" به وسیله دست انجام می‌شد. دختران کوچک از بچگی این کار را یاد می‌گرفتند و از هر زن جوانی انتظار می‌رفت که خوب خیاطی کند.

مد چگونه تعیین می‌شود؟

  کشورهای زیادی در تحول تاریخ پیراهن مردانه از ابتدای بوجود آمدن آن نقش داشته‌اند. کار طراحان معروف کشورهای مختلف در تمام دنیا تقلید می‌شود. در ادامه به تاثیر کشورهای مختلف در تحول این کالای اساسی می‌پردازیم.

  پاریس همیشه در دنیا مرکز مد بوده استولی اخیرا طراحان انگلیسی در ادامه سبک‌های جدید نفوذ زیادی پیدا کرده و بعضی طراحان در ایالات متحده و ایتالیا از اعتبار ویژه‌ای برخوردارند.

  طراحان فرانسوی طرح‌های جدید خود را پنهان نگاه می‌دارند تا زمانیکه مجموعه طرح‌های آنها در سطح وسیع عرضه شود. سپس تصاویری از سبک‌های مورد پسند، در روزنامه‌ها و مجلات تمام دنیا چاپ می‌شوند. مردم بسیاری از کشورها برای خرید لباس و تقلید از جدیدترین مدل‌ها به پاریس مسافرت می‌کنند.

  بسیاری از تولیدکنندگان لباس در سایر کشورها، لباس‌های الگو را از طراحان معروف فرانسوی خریداری نموده و به محل طراحی خود برده و در آنجا از لباس‌ها خط به خط تقلید نموده و به تعداد زیاد تهیه می‌کنند. به همین دلیل است که می‌توان بدون پرداخت بهای زیادی، جدیدترین مدل‌ها را در شهر خود خریداری نمود. بعضی از تولیدکنندگان به سادگی از مدل‌های پاریسی به عنوان نقطه شروع برای ایده‌های خود استفاده می‌کنند. دیگران ممکن است قسمتی از طرح‌های فرانسوی را در روش خود به کار ببرند.

  لندن یکی از مهمترین مراکز مد در دنیا شده است. طراحان انگلیسی مدل‌های جدید را آفریده و به نمایش می‌گذارند. بعد از انتخاب طرح‌ها توسط خریداران، تولیدکنندگان لباس، سفارشات را جمع‌آوری کرده و توسط ماشین، لباس‌ها را دوخته و سپس با کشتی به شهرهای گوشه و کنار دنیا حمل می‌کنند.

روند تغییر پیراهن مردانه از قرن نوزدهم تاکنون:

  در قرن نوزدهم پیراهن‌ها به این شکل استفاده می‌شد که آستین‌ها بلند و حجیم و بی‌شکل بود و هرگز نباید آن را بدون ژاکت یا جلیقه استفاده می‌کردند. تا آن زمان پیراهن به عنوان زیرپوش استفاده می‌شد و تنها یقه آن قابل مشاهده بود.

  در سال 1871 شرکت Brown & Davis اولین نوع پیراهن را که قسمت سینه آن با دکمه بسته می‌شد به ثبت رساندند. در اواخر قرن نوزدهم پیراهن‌های راه راه هم به عرصه مد وارد شد. مردم این طرح پیراهن‌ها را برای طبقه ضعیف اجتماع می‌دانستند و به سختی این طرح وارد طبقه اشرافی شد. تا اواخر قرن نوزدهم یقه ایستاده تنوع زیادی داشت و در طی دوران جای خود را به یقه‌های امروزی داد. فقط در دهه شصت با کنار رفتن جلیقه جیب به پیراهن اضافه شد.

هنر خیاطی با دست در ایران:

 هنر خیاطی با دست بیش از دویست هزار سال قدمت دارد. چرخ خیاطی در زمان مظفرالدین شاه و هنگام سفر ایشان به فرنگ برای اولین بار وارد ایران شد.

  در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت چرا که مردم بر این باور بودند که پارچه با چرخ خیاطی جویده می‌شود و دوام آن کم می‌شود اما مدتی بعد سهولت و سرعت باعث شد که چرخ خیاطی جای خود را در زندگی ایرانیان باز کند.

چرا دکمه پیراهن مردانه سمت راست و دکمه پیراهن زنانه سمت چپ است؟

  با بررسی تاریخ پیراهن مردانه از ابتدا میبینیم که،  مد دائم در حال تغییر است. با این حال یک ویژگی وجود دارد که از زمان ابداع دکمه و جا دکمه تغییری نداشته است. دکمه پیراهن مردان سمت راست است در حالی که دکمه‌های پیراهن زنان سمت چپ است.

  یکی از دلایل، دست زدن راحت‌‌ تر به شمشیر بود که همیشه در سمت چپ کمر مردان استفاده می‌شد. همچنین در صورت قرار دادن اسلحه زیر لباس و بیرون آوردن آن افراد باید با دست چپ دکمه لباس را باز کرده و با دست راست خود اسلحه را بردارند.

  اما در لباس زنانه، دکمه در قرن سیزدهم اختراع شد. در زمان خانم های اشراف زاده خدمتکارانی بودند که دکمه‌های لباسشان را می‌بستند. از آنجایی که بسیاری از افراد راست دست بودند، دکمه‌هایی در سمت راست لباس‌ها دوخته می‌شد تا باز و بسته کردن آن‌ها برای خدمتکاران آسان شود. در واقع، ایده‌های دیگری نیز وجود دارد که بیشتر بر اساس نحوه زندگی زنان در قرون گذشته است.

  دلیل خاصی وجود ندارد که چرا شرکت‌های پوشاک پس از صدها سال هنوزلباس‌های مردانه را از لباس زنانه جدا می‌کنند، به جز اینکه اگر رویه را تغییر دهند، ممکن است وقتی دکمه‌های لباس خود را می‌بندید متوجه تغییر آن شوید و احساس عجیبی پیدا کنید.

(بیشتر این مطالب برگرفته شده از کتاب به من بگو چرا و چگونه است)

  در حال حاضر خیاط آریا با دارا بودن تیمی دلسوز، وفادار، کاردرست و علاقه مند به کار در حال فعالیت می باشد. در خیاط آریا شما می‌توانید مدل دلخواه خود را انتخاب کرده و با جزییات کامل طراحی و دوخت آن را به ما بسپارید.

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید

  • lists
تمامی حقوق برای فروشگاه خیاطی آریا محفوظ می باشد